MISSNÖJE!

MISSNÖJE!
Detta kommer att bli ett inlägg med mycket klagande, säkert med felaktig information och överdrivna antaganden, men det beror mest på att det är så jäkla svårt att hitta information om ämnet på ett och samma ställa och inte bara små fragment här och där. I vilket fall som helst så syftar jag på sjöfartspolitiken.
Om vi börjar med det första uppenbara problemet att Sveriges sjöfartspolitik är usel. Och nu menar jag inte att löner och avtal är dåliga - där har faktiskt facken gått in och styrt upp - utan snarare att landets ledande politiker har så dålig koll som inte förstår att nått håller på att hända förrän efter att rederierna har börjat hala upp en dansk flagg på sina fartyg istället för svensk.
Det är ingen som bryr sig om ens varor åker på ett fartyg med en vit och röd flagga istället för en blå och gul och detta är något som Svergies politiker inte förstår. Jag tycker personligen att man borde utbilda dem i global konkurrens. Där kommer vi till ytterligare ett problem. Ett starkt konkurrensmedel är att vara billigast och tyvärr är det så i dagsläget att vissa rederier har skorvar som knappt flyter och personal som är underbetald och erbjuder ett billigt leveranspris, vad gör man då? Här har jag faktiskt inget bra svar ännu, men det kommer. Men en tanke vore att en bättre internationell politik mellan länder skulle kunna arbeta fram ett avtal som är standard för sjömän, ovasett var de kommer ifrån istället för att anställa folk från länder som har det sämre ställt mot att dom har 6 månaders kontrakt och minimilöner. Jag vet att att det nästan alltid handlar om mycket vinst men bara för att man jobbar på en internationell marknad och till havs så tycker jag inte att man ska få det lättare än företag som befinner sig på land.
Eftersom sjöfart är ett internationellt fenomen, bör man inte följa de lönenivåer i landet som respektive sjöman kommer ifrån, utan ha just internationella överenskommelser och avtal. Politiker - och inte bara de svenska - måste ta sitt ansvar och arbeta fram lagar och riktlinjer för att främja en rättvis löneutveckling i sjöfarten. Det är oacceptabelt att rederier som gör enorma vinster har underbatald personal från u-länder och att de flaggar sina fartyg i länder med låga skatter.
Detta kommer att bli ett inlägg med mycket klagande, säkert med felaktig information och överdrivna antaganden, men det beror mest på att det är så jäkla svårt att hitta information om ämnet på ett och samma ställa och inte bara små fragment här och där. I vilket fall som helst så syftar jag på sjöfartspolitiken.
Om vi börjar med det första uppenbara problemet att Sveriges sjöfartspolitik är usel. Och nu menar jag inte att löner och avtal är dåliga - där har faktiskt facken gått in och styrt upp - utan snarare att landets ledande politiker har så dålig koll som inte förstår att nått håller på att hända förrän efter att rederierna har börjat hala upp en dansk flagg på sina fartyg istället för svensk.
Det är ingen som bryr sig om ens varor åker på ett fartyg med en vit och röd flagga istället för en blå och gul och detta är något som Svergies politiker inte förstår. Jag tycker personligen att man borde utbilda dem i global konkurrens. Där kommer vi till ytterligare ett problem. Ett starkt konkurrensmedel är att vara billigast och tyvärr är det så i dagsläget att vissa rederier har skorvar som knappt flyter och personal som är underbetald och erbjuder ett billigt leveranspris, vad gör man då? Här har jag faktiskt inget bra svar ännu, men det kommer. Men en tanke vore att en bättre internationell politik mellan länder skulle kunna arbeta fram ett avtal som är standard för sjömän, ovasett var de kommer ifrån istället för att anställa folk från länder som har det sämre ställt mot att dom har 6 månaders kontrakt och minimilöner. Jag vet att att det nästan alltid handlar om mycket vinst men bara för att man jobbar på en internationell marknad och till havs så tycker jag inte att man ska få det lättare än företag som befinner sig på land.
Eftersom sjöfart är ett internationellt fenomen, bör man inte följa de lönenivåer i landet som respektive sjöman kommer ifrån, utan ha just internationella överenskommelser och avtal. Politiker - och inte bara de svenska - måste ta sitt ansvar och arbeta fram lagar och riktlinjer för att främja en rättvis löneutveckling i sjöfarten. Det är oacceptabelt att rederier som gör enorma vinster har underbatald personal från u-länder och att de flaggar sina fartyg i länder med låga skatter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0